Toimitusjohtajan blogi, Uutisia Hämeestä

Matkalla Hämeeseen

Suomi elää vihdoinkin kasvukautta. Vienti vetää jälleen, kuluttajien luottamus on vahvistunut ja työttömyys vähentynyt. Myös matkailualalla menee paremmin. Venäläisten matkailijoiden määrä on lähtenyt reippaaseen kasvuun, kiinalaiset ovat löytäneet Suomen ja kotimaan matkailu on kesän viileistä keleistä huolimatta hyvässä vauhdissa.
Jussi Eerikäinen
Tarmo Valmela/Photodance Valmela
FacebookTwitterLinkedInEmail

Lappi sekä suuret kaupungit, kuten Helsinki, Tampere ja Turku, panostavat kansainväliseen matkailuun vahvasti. Päijät-Häme, Lahti kärkenä, on myös vahvistanut asemaansa liikunta ja hyvinvointimatkailussa, mutta vuosia isoilla panostuksilla rakennetusta Hämeen–matkailubrändistä on valitettavasti vain muistot jäljellä. Kanta-Hämeellä ei ole matkailustrategiaa ja se näkyy!

Matkailuala on merkittävä työllistäjä. Matkailutulot kohdistuvat laajasti koko alueelle. Kauppa, logistiikka-ala ja palvelusektori hyötyvät lisääntyvistä asiakasvirroista. Matkailumarkkinointi on myös merkittävin media alueen vetovoimaisuuden lisäämisessä. Jokainen kotimainen tai ulkomainen vierailija, joka tutustuu syvällisemmin Kanta-Hämeeseen, on potentiaalinen uusi asukas, yrittäjä tai yhteistyökumppani. Matkailu luo mielikuvia alueestamme. Panos-tuotos –suhde matkailumarkkinoinnissa on erinomainen.

Kanta-Hämeestä puuttuvat yhteinen matkailustrategia ja -markkinointi. Pelkät kunnalliset täsmäiskut ovat kansainvälisillä matkailumarkkinoilla kalliita ja tehottomia. Menestyäkseen maakuntamme tarvitsee vahvan ja uskottavan kansainvälisen brändin, jonka turvin alueellista markkinointia voidaan suorittaa. Onkin ilahduttavaa, että Hämeen liitto on ottanut ensiaskelia suunnitelmissa liittoutua Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen kanssa Lakeland – yhteistoimintaan. Tawast, Lakeland of Finland ei kuulostaisi yhtään huonolta brändiltä!

Tawast, Lakeland of Finland ei kuulostaisi yhtään huonolta brändiltä!

Suomi tunnetaan ennen kaikkea ”tuhansien järvien maana”. Kanta-Hämeen vesistöt ovat riittävän lähellä Helsinki-Vantaan lentokenttää. Puhdas luonto ja hämäläinen ruoka- ja kulttuuriperintö tarjoavat loistavia aihioita tarinoille, joilla myydä ja houkutella matkailijoita maakuntaamme.

Meidän on yhdistettävä voimavaramme ja rakennettava yhteinen ”markkinointisateenvarjo” Kanta-Hämeelle. Sen tavoitteena ei kuitenkaan pidä olla Hämeen Matkailu Oy:n toiminnan uudelleen käynnistäminen. Matkailumarkkinoinnin voimakkaan digitalisoitumisen myötä tarvitaan markkinointialustoja, toimivia mobiilisovelluksia ja viestintää sosiaalisissa verkostoissa. Tarvitaan innovatiivisia, markkinahenkisiä osaajia.

Matkailuteollisuudella on Kanta-Hämeessä valtava potentiaali. Luontomatkailu, tapahtumamatkailu, hyvinvointi- ja terveysmatkailu sekä business–matkailu vaativat kaikki pitkäjänteistä kehittämistä. Maakuntauudistuksen astuessa voimaan, on toimivalla, koko alueen käsittävällä markkinointiorganisaatiolla tärkeä rooli. Nyt on korkea aika yhdistää voimavaramme ja nostaa Kanta-Hämeen matkailu ylös.