Toimitusjohtajan blogi, Uutisia Hämeestä

Paha, pahempi, diesel!

Vuodesta 2015 alkoi dieselautoihin kohdistunut tsunami. Volkswagen jäi kiinni tiettyjen diesel-henkilöautomalliensa päästöhuijauksista ja vastaavanlaisia tapauksia alkoi ilmetä myös usealta muulta autonvalmistajalta.
Jussi Eerikäinen
Tarmo Valmela/Photodance Valmela
FacebookTwitterLinkedInEmail

Päästöhuijaukset koskivat automerkkien ilmoittamia typpioksidin päästöarvoja, joille Yhdysvalloissa on asetettu tiukkoja rajoja. Vaikka hiilidioksidin suhteen raja-arvot alittuivatkin ja ne täyttivät myös eurooppalaiset päästörajat, oli virhe tapahtunut ja luottamus taloudellisiin ja kestäviin dieselmoottoreihin menetetty.

Tiedotusvälineistä voimme lukea, miten saksalaisten suurkaupunkien keskustoissa tullaan kieltämään diesel-henkilöautojen käyttö. Myös Tukholmassa ollaan säätämässä asetuksia, joissa rajoitetaan dieselautojen käyttöä ydinkeskustassa. Näitä kieltoja on kuitenkin syytä uutisoida ja lukea tarkasti. Rajoitukset eivät koske ajoneuvoja, jotka täyttävät Euro 5- ja Euro 6 -päästöstandardit. Meillä Suomessa diesel-henkilöautokanta on varsin uutta verrattuna bensiinikäyttöisiin henkilöautoihin ja valtaosa täyttää vähintään Euro 5 -vaatimukset.

Vuonna 2020 voimaan astuvat henkilöautojen päästörajat tulevat vielä tiukkenemaan. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen keskimääräiseksi raja-arvoksi tulee 95 g/km, mikä edellyttää merkittäviä teknologisia panostuksia uusiin moottoreihin. Useat automerkit ovatkin osittain tästä syystä päättäneet luopua uusien diesel-henkilöautojen valmistuksesta kokonaan. Merkittävimpänä syynä tähän voidaan kuitenkin pitää näiden yritysten markkina-alueita. Euroopan henkilöautokannasta yli puolet käyttää voimanlähteenään dieseliä, mutta Yhdysvalloissa, Kiinassa ja muissa Aasian maissa bensiini dominoi henkilöautomarkkinoita täysin. Ja autoteollisuutta kiinnostavat nimenomaan nämä kasvavat ”bensiinivallat”.

Mainittakoon myös, että suomalainen Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselpolttoaineen valmistaja.

Nyt ei ole syytä hötkyilyyn. Sähköautojen tuleminen todenteolla edellyttää suuria teknologisia läpimurtoja akkuteollisuudessa. Tällä välin tarvitsemme edelleen taloudellisia ja vähäpäästöisiä polttomoottoriautoja. Biodieselin merkitystä erityisesti suomalaisessa energiakeskustelussa ei olla riittävästi huomioitu, vaikka niiden päästöarvot ovat huomattavasti perusdieseliä pienemmät. Mainittakoon myös, että suomalainen Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselpolttoaineen valmistaja.

Suomessa on lähes kahdeksansataatuhatta diesel-henkilöautoa. Varovaisenkin arvion mukaan niiden markkina-arvo on yli kuusitoista miljardia euroa. Ratkaisuja, joita ollaan nyt tekemässä, on syytä peilata myös tähän faktaan. On myös hyvä huomioida, että brittiläisen Eco Experts -sivuston mukaan Suomen autokanta on Euroopan kolmanneksi puhtainta. Vaalitaan tätä vastuullisesti.