Katleena Kortesuo Urapolku

“Kun kannat vastuun, et koskaan kanna häpeää”

Viestinnän ammattilainen Katleena Kortesuo kohdistaa toimintansa sosiaaliseen mediaan.
Studio Mikaela Löfroth
FacebookTwitterLinkedInEmail

Kerro omasta työurastasi?

Aloitin oman alani työt opiskelun ohessa vuonna 1997. Tein tietokirjoja, oikolukua ja toimitustöitä monelle eri taholle ja kiikutin jokaiselle vuorollaan sivutuloverokorttia. Lopulta hermostuin verokorttisäätämiseen ja päätin perustaa yrityksen 24-vuotiaana vuonna 2000. Siitä pitäen olen ollut yrittäjänä.

Nykyään teen etupäässä kriisiviestinnän konsultointia, viestinnän koulutusta ja käyn seminaareissa puhumassa. Asiakkaani ovat isoja organisaatioita kuten OP-Pohjola, Helsingin kaupunki, HYY-yhtymä, S-ryhmä ja monet ammattikorkeakoulut.

Tietokirjoissa olen siirtynyt organisaatiohistoriikeista bisneskirjallisuuteen. Pyrin julkaisemaan 3-6 kirjaa vuodessa.

Miten arjen elämä sujuu haastavassa työelämässä? 

Yrittäjän on osattava pitää kaikki elämän osa-alueet tasapainossa. Olen aikoinaan tehnyt liikaa töitä ja nyt yritän välttää sitä.

Kouluttajan ja seminaaripuhujan työ on sesonkiluontoista. Pahin kiire on helmikuusta huhtikuuhun ja lokakuusta marraskuuhun. Vastineeksi pystyn onneksi pitämään pitkät kesälomat.

Mistä saat vaikutteita ja motivaatiota työhösi? 

Olen helposti innostuva ihminen. Saan ”kiksejä” esiintymisestä ja kirjoittamisesta, joten kärsin tosi harvoin motivaatio-ongelmista.
Yritän valita asiakkaat niin tarkasti, että jokainen työtehtävä on mielenkiintoinen.

Vakiot

KOULUTUS
Suoritettuja: rakennuspiirtäjän tutkinto, tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto, yrittäjän erikoisammattitutkinto, viestintäpäällikön koulutusohjelma ja HHJ-tutkinto.
Kesken: Helsingin yliopistossa FM-opinnot. Juuri nyt suoritan HAMK:issa liiketalouden AMK-tutkintoa.

ENSIMMÄINEN TYÖPAIKKA
Aivan ensimmäinen oli leipämyyjänä torilla. Siitä sain palkan pimeänä käteen. Tuntipalkkaani korotettiin 20 markasta 25 markkaan, koska olin niin hyvä houkuttelemaan asiakkaita luokseni.

MERKITTÄVIN ASKEL URALLA
Vuosi 2009, kun päätin kehittää tunnettuuttani ja yritykseni markkinointia määrätietoisemmin. Kohdensin toimintani sosiaaliseen mediaan. Liikevaihto kolminkertaistui ensimmäisenä vuonna ja kasvoi siitä vielä 50 % seuraavana vuonna.

MOTTOSI
”Kun kannat vastuun, et koskaan kanna häpeää.”

Kommentoi