Erikoisasiantuntijapalsta

Future of transit – Autot ilman kuljettajia

Amerikkalaisen liikenteen ydin on tieverkostossa ja kaikessa pyörillä liikkuvassa. Tästä näkökulmasta on USA:ssa lähdetty liikkeelle ja toisaalta elinkeinoelämän tarpeista. Tämä näkyy myös kaupunkisuunnittelussa – autolla pitää päästä ovelta ovelle sekä kotiin että kauppaan.
Vesa A. Vihavainen
FacebookTwitterLinkedInEmail

Pick-upit ja katumaasturit sekä isommat menopelit määrittelevät parkkihallien ja erityisesti parkkiruutujen koon. Yksityinen raha on aika laajasti investointien takana, mutta silloin iskevät tietullit ja parkkimaksut. Näin on pääasiassa paikallistasolla. Osavaltioiden välisillä yhteyksillä ei tietulleihin törmää.

Talouden ja väestön kasvu luovat positiivisen paineen kehittää liikennettä. Esimerkiksi Portland vastaa väkimäärältään Helsingin, Espoon ja Vantaan kokokoista aluetta. Ennusteiden mukaan alueen väkimäärä kasvaa seuraavien 15 vuoden aikana 400 000 hengellä ja työpaikkoja syntyy noin 260 000. Jollei tieverkostoa kehitetä niin ei saada ihmisiä ja tavaroita oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Tällöin myös tuottavuus kärsii ja ihmiset turhautuvat.

Tarvitaan parempaa ja monipuolisempaa julkista liikennettä. Portlandissa se tarkoittaa kevytraideliikenteen, raideverkoston ja biopolttonesteellä käyvien linja-autojen määrän lisäämistä. Lisäksi niiden tulee toimia saumattomasti yhteen.

Yksityisautoilua halutaan vähentää

Oregonin osavaltio kehottaa yrityksiä ohjaamaan työntekijöitä julkisen liikenteen käyttäjiksi. Käytännössä yritykset tukevat kimppakyytiä ja julkista liikennettä, mutta myös pyöräilyä ja kävelyä antamalla etuisuuksia työntekijöille, jotka vähentävät ajamista omalla autolla.

Luomillaan säädöksillä osavaltio haluaa vähentää yksityisautoilua kymmenellä prosentilla kahden vuoden jaksoissa. Yritykset joutuvat maksamaan rangaistusmaksuja, jos tavoitteisiin ei päästä. Nyt ollaan säädösten harjoittelujaksolla, jona aikana sakkoja ei vielä määrätä.

Yritykset eivät mahdollisista rangaistusmaksuista tietenkään pidä, koska se muodostaa ylimääräisen kuluerän ja vaikeuttaa rekrytointia jo muutenkin täystyöllisyyden vallitessa.

Rahti- ja logistiikkatoiminta on lisääntynyt räjähdysmäisesti

Kohta kymmenen vuotta jatkunut kasvu ja erityisesti nettikaupan kasvu ovat luoneet tilanteen, jossa rahti- ja logistiikkatoiminta on räjähtänyt nousuun. Kuljettajia ei ole saatavilla ja kuljetuskalustosta on pulaa koventuneiden säädösvaatimusten seurauksena. Rahti ei liiku ajallaan ja kuljetusvaurioita syntyy entistä enemmän. Maanteille onkin ilmaantunut ilman kuljettajia kulkevia rekkoja. Lisäksi autojen ja palvelujen hinnat ovat nousseet 15-25 prosenttia ja rahtiyritysten katteet ovat sulaneet alle kipurajan.

Rahtien myyntiverokohtelu on muuttunut ja nyt yritykset joutuvat perimään veron rahdistakin. Tämä on oleellista verkkokaupassa, sillä arvonlisävero ei ole USA:ssa käytössä. Myyntivero rahdista vaihtelee Alaskan 1,76 prosentin ja Louisianan 10,02 prosentin välillä. Vain Oregonissa, Montanassa, Delawaressa ja New Hampsiressä ei peritä myyntiveroa rahdista.

Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja

Vesa A. Vihavainen

etunimi.sukunimi@strategystar.net

Erikoisasiantuntijapalstalle voi jättää kommenttikenttään kysymysehdotuksia eri aihealueista. Verkkolehden päätoimittaja päättää, mitä kysymyksiä ja asiantuntijoiden vastauksia julkaistaan.