Erikoisasiantuntijapalsta, Palveluhakemisto, Uutisia Hämeestä

Sisällöntuotanto on kuin small talk – taito, jonka voi oppia

Pyydettiinkö sinua kirjoittamaan jotain yrityksen verkkosivuille? Etsitkö kiinnostavaa aihetta sosiaaliseen mediaan? Haluaisitko houkutella verkkosivuillenne lisää kävijöitä?
Minna Sütö
Pixabay
FacebookTwitterLinkedInEmail

Sisällöntuotanto on yksinkertaisimmillaan kohderyhmiämme palvelevaa ja kiinnostavaa sisältöä – tekstiä, valokuvia, infografiikkaa ja videoita. Kaikki meistä eivät ole olleet syntymästään asti sisällöntuotannon virtuooseja, mutta sisällöntuotanto on kuin small talk – taito, jonka voi oppia.

Tässä muutamia small talk -taitojen opetteluun tarjottuja vinkkejä, joita voi soveltaa myös sisällöntuotantoon.

  1. Valmistaudu tilanteisiin etukäteen
    Sisällöntuotannon tarpeisiin voi valmistautua suunnitelmallisesti. Kun törmäät mielenkiintoiseen aiheeseen, kirjoita se muistiin. Samasta aiheesta voi tuottaa monenlaista sisältöä. Blogipostauksia, ladattavia oppaita, infografiikkaa, sosiaalisen median postauksia, videosisältöä, valmennuksia ja webinaareja.
  2. Kuvittele puhuvasti ystävän kanssa
    Jos et puhuisi ystäväsi kanssa työasioista, kuvittele keskustelukumppaniksi tyypillinen asiakkaasi. Mistä olette viimeksi puhuneet? Millaisia palveluita tai tuotteita olette tarjonneet juuri hänelle? Miksi? Mikä on ollut asiakkaan suurin ongelma, jonka olette ratkaisseet?
  3. Esitä paljon kysymyksiä
    Varsinkin sosiaalisessa mediassa on hyvä muistaa, että kyse on vuorovaikutuksesta. Kukaan ei pidä keskustelukumppanista, joka tuuttaa koko ajan vain omia näkemyksiään, kuuntelematta muita. Kysymysten ei tarvitse olla ainutlaatuisia tai nerokkaita. Yksinkertainen on kaunista: ”Monille sisällöntuotanto on yhtä kiusallista kuin small talk. Jos saisit kysyä mitä tahansa sisällöntuotannosta, mitä haluaisit tietää?”
  4. Puhu ajankohtaisista aiheista
    Seuraa, mitä ympäristössä tapahtuu. Tartu ajankohtaisiin aiheisiin ja kommentoi niitä yrityksesi näkökulmasta. Kun joku yritys joutuu myrskyn silmään, voit olla varma, että muutaman päivän sisällä sosiaaliseen mediaan ilmestyy kriisiviestinnän konsulttien blogipostauksia, joissa neuvotaan, miten kriisitilanteessa tulisi toimia. Mieti, mitkä ovat aiheita, jotka nousevat uutisiin epäsäännöllisen säännöllisesti, valmistaudu etukäteen ja ole ensimmäisten joukossa kommentteinesi.
  5. Kuva vastaa tuhatta sanaa
    Opettele puhumaan myös kuvien kieltä. Jos et itse osaa ottaa hyviä valokuvia tai videoita, kannattaa hyödyntää ilmaisia kuvapankkeja, joiden sisältöä saa julkaista veloituksetta myös kaupallisiin tarkoituksiin. Tässä kaksi tunnettua kuvapankkia: www.pixabay.com ja www.pexels.com 
  6. Harjoitus tekee mestarin
    Sisällöntuotanto on taito, jossa voi oppia paremmaksi. Itse ajattelen, että jokainen blogikirjoitus ja sosiaalisen median postaus on testi. Koskaan ei voi tietää, mikä lähtee lentoon. Epäonnistumisia ei ole – on vain mielenkiintoisia kokeiluja.


Lisää vinkkejä ja harjoitusta sisällöntuotannon toteutukseen saat osallistumalla Hämeen kauppakamarin järjestämään Sisältömarkkinoinnin tehopäivään 11.4.2019.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja tästä linkistä: http://www.hamechamber.fi/sisaltomarkkinoinnin-tehopaiva

Sisältömarkkinoinnin tehopäivän valmentajana asiantuntija, valmennusyrittäjä ja yrittäjämentori Minna Sütö.

Ennen valmennusalan yrittäjyyttä Minna on tehnyt pitkän markkinointi- ja viestintäuran sekä työskennellyt Suomen johtavan markkinointialan asiantuntijakonsernin osaamisen kehittäjänä.

Sisältömarkkinoinnin tehopäivässä hän hyödyntää parhaiden kansainvälisten kouluttajien oppeja ja monipuolista kokemustaan sisältömarkkinoinnista.