Alueelta

Hyvinvointisektorin osaamista viedään Japaniin

Japani on uusi ja kiinnostava vientimaa päijäthämäläisille yrityksille. Viime vuoden lopulla tehty päänavaus Japanin markkinoille saa toukokuun alussa jatkoa, kun kymmenkunta päijäthämäläistä yritystä lähtee esittelemään osaamistaan, palveluitaan ja tuotteitaan Tokioon ja Fukuokaan.
Taru Schroderus
FacebookTwitterLinkedInEmail

Lahden Seudun Kehitys LADECin liiketoimintakehittäjä Isto Vanhamäki kertoo Japanin markkinoilla olevan runsaasti paikallisia hyvinvointisektorin toimijoita kiinnostavaa asiakaskuntaa.

– Japanissa on lähes 130 miljoonaa asukasta. Väestön ikääntyessä hyvinvointipalveluiden kysyntä on kasvussa. Matkalla mukana olevilla yrityksillä on runsaasti työelämän ja arjen kuormittuneisuutta helpottavia teknologisia ja terapeuttisia ratkaisuja mm. rentoutumiseen, palautumiseen ja aktivoimiseen sekä liikuntaan.

Japani on uusi ja mielenkiintoinen kohdemaa, josta lähdetään hakemaan konkreettisia kumppanuuksia.

Vanhamäen mukaan Ladecilla on pitkä kokemus Venäjän sekä arabimaiden vientimarkkinoista. Japani on uusi ja mielenkiintoinen kohdemaa, josta lähdetään hakemaan konkreettisia kumppanuuksia. Yrityskohtaista, taustoittavaa ja valmistelevaa pohjatyötä on tehty runsaasti.

– Matkan tavoitteena on tarjota jokaiselle mukana olevalle yritykselle suoria myyntikanavia ja tulevaisuuden vientiä edistäviä kontakteja, joiden kanssa rakennetaan pitkäjänteistä yhteistyötä. Tavoitteena on myös luoda maakuntatason yhteistyö Päijät-Hämeen ja Kyushun (Fukuoka) maakunnan välillä tukemaan yritysten kaupallista kanssakäymistä ja kulttuurinvaihtoa.

Finnairin ensimmäiselle suoralle Fukuokan lennolle lähtevät edustajat mm. Gymstickiltä, Liikuntakeskus Pajulahdesta, Saunajoogasta ja Fysiolinelta. Yrityksille on järjestetty potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden tapaamisia Fukuokan lisäksi myös Tokiossa.

– Lentomatkaan liittyy myös Finnairin kanssa tekemämme yhteistyö. Pohdimme mukana olevien yritysten sekä Finnairin kanssa lentomatkustajan palvelupolun ja asiakaskokemuksen kehittämistä hyvinvointinäkökulmasta. Toisin sanoen, miten lentomatkustajien kokonaisvaltaista hyvinvointia voisi parantaa ennen lentoa, lennon aikana ja sen jälkeen.

Uusia kontakteja

Liikuntakeskus Pajulahden kansainvälistymishankkeen projektikoordinaattori Tero Kuorikoski lähtee Japanin matkalle toiveikkaana.

– Ladecin Isto Vanhamäki on ollut syksystä lähtien tiiviisti mukana Pajulahden kansainvälistymishankeessa. Venäläiset asiakkaat ovat tuoneet Pajulahteen vuosien saatossa hyvin kansainvälistä väriä, mutta siellä tapahtuneet kriisit näkyvät myös heidän Suomen vierailuissaan. Olemme kartoittaneet Iston kanssa uusia potentiaalisia kohdemaita ja Japani on yksi niistä, Kuorikoski kertoo.

Kuorikoski tapaa Japanissa mm. kansallisen huippu-urheiluinstituutin edustajia sekä vammaisurheilun toimijoita.

– Pajulahden tilat ja palvelut taipuvat moneen. Matkan aikana on tavoitteena solmia uusia kontakteja japanilaisten ja miksei myös matkalle lähtevien kotimaisten yritysten kanssa.

Kommentoi