Jäsen, Uutisia Hämeestä

Enemmän aivoja, vähemmän käsiä

Lahden vanhin mainostoimisto Adpro Oy on utelias ja menestyvä nelikymppinen. Yritys on tuottanut markkinoinnin ja mainonnan palveluja jo 40 vuotta. Vuonna 1977 Kymintien mainosateljeessa suunniteltiin käsityönä promootiomateriaaleja muun muassa vaatetustehdas Luhdalle. Tänään yritysasiakkaiden markkinointihaasteita ratkotaan monikanavaisesti digiajan osaajien ja luovan työn monitaitureiden voimin.
Teemu Töyrylä / Studio Töyrylä
FacebookTwitterLinkedInEmail

Kuluva vuosi on Adprolle juhlava myös tulosten valossa: liikevaihto kasvaa 30-40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2016 kasvulukema oli noin 65 prosenttia, kun se informaation ja viestinnän alalla Suomessa oli kolmen prosentin luokkaa.

Suhdanneherkällä, nopeasti muuttuvalla alalla tarvitaan jatkuvaa toiminnan mukauttamista. Tulorahoituksella on pärjättävä ja osaamista terästettävä kilpailukyvyn varmistamiseksi.

“Viimeisimmästä laman kuopasta nousimme lisäämällä panostuksia myyntiin ja omaan markkinointiin. Hiljaiselon jälkeen markkinointiin investoidaan, mutta tarpeiden herättämisessä on oltava oma-aloitteinen, aktiivinen ja ratkaisukeskeinen. Tässä olemme onnistuneet hyvin, pohtii Adpro Oy:n toimitusjohtaja-osakas Pasi Pasanen.

Mainostoimistoarjessa näkyy sähköisten kanavien käytön kasvu. Monikanavainen markkinointi vaatii jatkuvaa erikoisosaamisen kehittämistä ja yhä enemmän aivokapasiteettia ideointiin. Kuuden henkilön ydintiimin lisäksi Adpron asiakkaita palvelee noin 15 osaajan kumppaniverkosto. Näin asiakkaille voidaan tarjota kokonaisvaltaista ja mutkatonta markkinointikumppanuutta.

“Asiakkaan tavoitteiden tunteminen edellyttää tiivistä yhteistyötä asiakasyritysten myynnin ja markkinoinnin johdon kanssa. Esimerkiksi 2000-luvun taitteessa isäni, yrityksen perustaja Onni Mäkinen kutsuttiin Valtran ja Honkarakenteen markkinointiryhmiin. Tästä yhteistyöstä syntyi monta kovanluokan myyntikampanjaa, muistelee AD, osakas Jarno Mäkinen.

Mainostuotanto on siirtynyt käsin piirretyistä mainoksista tietokoneaikaan ja kohti virtuaalimaailmaa sekä tekoälyä. Asiakkaille tarjotaan esimerkiksi mahdollisuutta asioida virtuaalikaupassa kotisohvalta käsin. Tässä kehityksessä utelias nelikymppinen on mielenkiinnolla mukana.

Adpron pitkän iän salaisuus on ollut keskittyminen asiakkaiden markkinointiarkeen ja myynnin sykkeen kasvattamiseen.

Adpro juhlisti 40-vuotista toimintaansa yhdessä asiakkaidensa kanssa Hennala Klubilla Lahdessa. Kuvassa oikealta Pasi Pasanen, Jarno Mäkinen, Riikka Lång, Petri Ryytty ja Jukka Laine. 

Kommentoi