Erikoisasiantuntijapalsta

Saksa on hyvä maa käydä kauppaa

Olen viime vuosien aikana ihmetellyt suomalaisen niin julkisen vallan kuin yrityselämän halukkuutta lähteä merta edemmäs kalaan. Kiina ja muu Aasia sekä muutama muu kaukomaa on nostettu viennin kärkimaiksi. Meidän Itämeren eteläiset valtiot ja erityisesti Saksa ovat jääneet vientiponnisteluissa hieman paitsioon, mutta kauppa on silti käynyt molempiin suuntiin erittäin vilkkaana, vaikkakin sen saama huomio ja arvostus mielestäni hieman puuttuvat.
Marko Könönen
Pixhill.com
FacebookTwitterLinkedInEmail

Miksi Saksaan?

Saksa on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista, niin tuonnin kuin vienninkin saralla. Miksi näin on? Syitä on monia: Saksa on helppo tavoittaa Itämeri ylittämällä. Muun muassa kulttuurimme ja (kauppa-) tapamme ovat lähellä toisiaan. Molemmat kansat pitävät työnteosta ja insinööritaidon näytteistä.

Saksa on monessakin mielessä suomalaisille yrityksille erittäin mielenkiintoinen kohde. Se on Euroopan suurin talous ja sen taloudella menee muuhun Eurooppaan verraten erittäin hyvin. Talouden kasvaessa Saksan oma vienti kasvaa ja se onkin maailman kolmanneksi suurin vientimaa. Saksalaisten vientituotteissa on myös muissa maissa tuotettuja komponentteja eli Saksan vahva vienti hyödyttää välillisesti myös muitakin maita, kuten Suomea. Samalla myös erilaisten koneiden ja palveluiden kysyntä kasvaa saksalaisissa yrityksissä. Yli 80 miljoonan ihmisen markkina tarjoaa myös kulutustavaroiden tuottamiseen suuntautuneille yrityksille paljon mahdollisuuksia.

Saksa on länsieurooppalainen maa, jossa suomalaisten on hyvä toimia. EU:n sisämarkkinasäännökset mahdollistavat joustavan alun ilman erilaisia vientilupia ja -tulleja. Meillä suomalaisilla on edelleen hyvän ja luotettavan kappakumppanin maine. Sovitut asiat hoidetaan jämptillä meille tutulla tavalla. Nykyisin englannin kielellä pääsee jo hyvin alkuun, varsinkin suurimmissa yrityksissä.

Yhtenä suurimpana syynä lähteä Saksan markkinoille, on sen suuruus. Suuruus ja kilpailtu markkina asettaa myös haasteita, mutta jos yritys onnistuu Saksan markkinan haltuun ottamisessa tai edes saamaan hyviä saksalaisia referenssiasiakkaita, ovat seuraavien vientimarkkinoiden ovet huomattavasti helpompia avata.

Jos olet myynyt saksalaiselle, on tuotteen tai palvelun oltava hyvä ja se myy myös muuallakin maailmassa.

Jos olet myynyt saksalaiselle, on tuotteen tai palvelun oltava hyvä.

Miten mennä Saksaan?

Tärkeintä on yrityksen ja erityisesti sen omistajien sekä johdon halu lähteä kansainvälistymään ja saavuttamaan sitä kautta uusia kasvuloikkia. Kansainvälistyminen on nähtävä samanlaisena ja -arvoisena investointina kuin uuden koneen tai ohjelmiston yms. sellaisen hankintana.

Taloudelliset lähtökohdat on oltava kunnossa ja kärsivällisyyttä tarvitaan erityisen paljon. Erityisen tärkeää on olla aktiivinen, eikä lannistua ensimmäisestä kielteisestä kommentista. Hyvin harva potentiaalinen asiakas taputtelee käsiänsä ja ihmettelee, että miksette ole olleet jo 10 vuotta sitten yhteydessä. Tapoja kansainvälistyä Saksan kautta on monia; oma yhtiö, oma myyntihenkilö, myyntiagentti, jälleenmyyjä, digitalisoituminen jne. Ensiksi pitää olla kuitenkin halua ja kykyä kansainvälistymisprosesseihin. Toimenpiteet ja tavat sen jälkeen kyllä löytyvät. Ei ollut Rädyn Seppo oikeassa, vaikka suustaan hyvä onkin!

Marko Könönen

Verkkolehteen_03_Marko_Koenoenen_72dpi

Kirjoittaja on lahtelaislähtöinen Hampurista käsin Euroopan laajuisesti toimivan Clevias GmbH:n toimitusjohtaja. Clevias auttaa yrityksiä kansainvälistymään.

 

 

 

 

Erikoisasiantuntijapalstalle voi jättää kommenttikenttään kysymysehdotuksia eri aihealueista. Verkkolehden päätoimittaja päättää, mitä kysymyksiä ja asiantuntijoiden vastauksia julkaistaan.

Kommentoi